W najstarszej grupie przedszkolaków ( zerówce)realizowana jest innowacja z języka angielskiego - STORIES
cele- promowanie czytelnictwa oraz czytania w języku angielskim, poznawanie języka angielskiego poprzez wszystkie kanały percepcji, doskonalenie słuchania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności rozumienia kontekstu.
„OK zeszyt na lekcjach języka polskiego, czyli myślę, czuję, oceniam, kształtuję”
OK zeszyt jest formą współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, a nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące do skutecznego nauczania.
W OK zeszycie powinny znaleźć się stale elementy, jak cel lekcji, pytanie kluczowe, kryteria sukcesu (nacobezu) – szczególnie ważne, gdyż precyzują konkretne wymagania i umiejętności. Uczeń wie, co musi umieć i jak ma to osiągnąć.
Dodatkowo OK zeszyt będzie zawierał notatki, refleksje, informację zwrotną nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń, nauczyciel – rodzic.
Dzięki stałym elementom w zeszycie uczeń zostaje nakierowany na świadome uczenie się, rozumienie tego, czego się uczy oraz rozwijanie samodzielności w uczeniu się.
Przewidywane korzyści z wdrożenia innowacji na języku polskim:
Uczeń :
Wzrastają umiejętności ucznia w zakresie :
Wzrastają kompetencje ucznia w zakresie:
Nauczyciel:
Szkoła:
Rodzice:
Magdalena Krawczyk
Inspiracja: blog polonistyczny: Okiem i piórem belferki oraz innowacja Marioli Kędzierskiej i Zofii Przystup.
Bibliografia:
OK ZESZYT to wyjątkowy zeszyt, będący znakomitym narzędziem oceniania kształtującego. To zeszyt, dzięki któremu uczeń wie, czego i dlaczego będzie się uczył. Dzięki stałym elementom, takim jak: podanie celu lekcji i kryteriów sukcesu porządkuje wiadomości, treści kształcenia. OK ZESZYT jest obrazem współpracy ucznia z nauczycielem – nauczyciel wskazuje, co powinno w zeszycie się znaleźć; uczeń decyduje, w jaki sposób zanotuje potrzebne informacje. Samoocena i refleksja ucznia pozwala mu samodzielnie zweryfikować swoje umiejętności i zaplanować dalszą naukę. Ocena koleżeńska jest ważnym elementem tutoringu rówieśniczego, składnia do brania odpowiedzialności za swoje działania i wpływa na proces uczenia się. Elementem informacji zwrotnej jest dla ucznia źródło wiedzy o mocnych stronach wykonanych działań, ale wskazuje również elementy wymagające poprawy i wskazuje sposoby tej poprawy.
Korzyści z wdrożenia innowacji:
Uczniowie: stają się odpowiedzialni za własny proces uczenia się, poznają sposoby uczenia się i utrwalania wiadomości, udoskonalą różne formy zapisywania pozyskanych informacji, potrafią uporządkować zdobytą wiedzę;
Rodzice: pomoc we wspieraniu nauki dziecka;
Nauczyciele: kształtowanie w uczniach umiejętności i cech potrzebnych w procesie nauczania, motywowanie do podejmowania samodzielnych decyzji, rozwijanie kompetencji: kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość;
Szkoła jako instytucja: podniesienie jakości pracy szkoły, uczeń zdobyte umiejętności będzie mógł wykorzystać na innych przedmiotach.
I. Sonka
We współczesnym świecie coraz trudniej nauczać i przekazywać wiedzę religijną w sposób, który zainteresuje uczniów. Tradycyjne metody stają się nieskuteczne. Przed szkolną lekcją religii nie lada wyzwanie, odnaleźć i zastosować takie metody, które będą owocne w głoszeniu Dobrej Nowiny współczesnemu dziecku i młodzieży.
Założenia i program innowacji Szkółka Dobrej Nowiny sprawi, że dzieci będą poznawały historię biblijną, prawdy wiary oraz zagadnienia religijne w formie rysunkowej za pomocą flanelografa oraz metody Godly Play. To dwa wyjątkowe sposoby przedstawiania dzieciom historii biblijnych, które umożliwią im odkryć ich własną duchowość. Pozwalają one bowiem na poszukiwanie i odnajdywania własnych odpowiedzi na pytania dotyczące wiary, Boga i Biblii. To metody w której duchowość dziecka jest uznana i szanowana. Podejście Godly Play oparte jest na zasadach pedagogiki Montesorii. Dzięki multi – sensorycznym materiałom i pomocą edukacyjnym (symbole, przedmioty, słowo, czynności, gesty) dzieci mogą doświadczyć historii biblijnych, poznawać język pojęć religijnych, czynności liturgicznych oraz wzmocnić osobiste przeżycia duchowe.
Korzyści z wdrożenia innowacji:
Innowacja realizowana jest w przedszkolu w grupach Biedronki, Kotki oraz w klasach 1A,B oraz 2.
I. Sonka
Uczniowie klasy Ia realizują innowację pedagogiczną pt.” Z BAŚNIĄ I LEGENDĄ WZDŁUŻ ODRY I WISŁY”. Realizacja innowacji przebiega zgodnie z opracowanym harmonogramem. Co to znaczy? W pierwszym roku realizacji poznajemy baśnie i legendy tych regionów Polski, które leżą wzdłuż rzeki Odry. I tak w pierwszym okresie roku szkolnego 2015/2016 pierwszoklasiści listy piszą. Zapraszają pierwszoklasistów z regionów Polski , którzy chcieliby się podzielić z nami baśniami i legendami swojego regionu. Pokazać nam uroki krajobrazowe i architektoniczne, najbliższej swojemu sercu, okolicy. Tak pracowicie na pisaniu listów minął październik. W listopadzie poznawaliśmy naszą najbliższą okolicę z baśnią i legendą. Wykonaliśmy mapę Polski z surowców wtórnych- nakrętek po napojach. Zaznaczyliśmy na niej góry, niziny, wyżyny oraz nasze dwie największe rzeki Odrę i Wisłę. Grudzień i styczeń to miesiące, w których poznawaliśmy z baśnią i legendą region Śląska i Wielkopolski. Wiemy jakie tradycje, obyczaje kultywowane są w tych regionach Polski, znamy ich zabytki, historię, kulturę. Gdyby kogoś nurtowało pytanie po co to wszystko? Odpowiemy: ”Ubogi jest ten, kto nie zna i nie miłuje ziemi, na której się urodził i żyje. Podobny jest do drzewa bez korzeni”.
Kazimiera Wuczkowska