„OK zeszyt na lekcjach języka polskiego, czyli myślę, czuję, oceniam, kształtuję”
OK zeszyt jest formą współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, a nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące do skutecznego nauczania.
W OK zeszycie powinny znaleźć się stale elementy, jak cel lekcji, pytanie kluczowe, kryteria sukcesu (nacobezu) – szczególnie ważne, gdyż precyzują konkretne wymagania i umiejętności. Uczeń wie, co musi umieć i jak ma to osiągnąć.
Dodatkowo OK zeszyt będzie zawierał notatki, refleksje, informację zwrotną nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń, nauczyciel – rodzic.
Dzięki stałym elementom w zeszycie uczeń zostaje nakierowany na świadome uczenie się, rozumienie tego, czego się uczy oraz rozwijanie samodzielności w uczeniu się.
Przewidywane korzyści z wdrożenia innowacji na języku polskim:
Uczeń :
- Ma pomoc w uczeniu się.
- Może dostrzec własne postępy w nauce.
- Uświadamia sobie rozwój kompetencji.
- Stosuje myślenie krytyczne.
- Rozwija swoja kreatywność i pomysłowość.
- Uczy się przez doświadczenia.
- Zbiera materiały edukacyjne w jednym miejscu.
- Przejmuje odpowiedzialność za własny rozwój i naukę.
- Jest gotowy do pracy indywidualnej i grupowej.
- Jest zmotywowany do nauki, wierzy we własne możliwości.
- Potrafi samodzielnie projektować zeszyt.
- Tworzy twórcze notatki.
- Realizuje własne pomysły.
- Świadomie stosuje ocenę koleżeńską.
- Wyrabia nawyk samooceny i kształtowania potrzeby doskonalenia się.
- Rozwija zdolności manualne.
- Zdobywa i porządkuje informacje.
- Dokonuje refleksji nad własnym uczeniem się.
- Odczuwa przyjemność z uczenia się.
- Zna i stosuje rutyny i narzędzia myślenia krytycznego, wykorzystuje je do analizy i interpretacji tekstów kultury, tworzenia form wypowiedzi, rozwiązywania problemów.
- Odnosi sukces edukacyjny na miarę swoich możliwości.
Wzrastają umiejętności ucznia w zakresie :
- Czytania ze zrozumieniem.
- Dostrzegania, analizowania i tworzenia związków przyczynowo- skutkowych.
- Analizowania sytuacji konfliktowej z różnych punktów widzenia.
- Rozpoznawania emocji swoich i innych.
- Wnioskowania i argumentowania.
Wzrastają kompetencje ucznia w zakresie:
- Pracy zespołowej.
- Konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
- Pracy metoda projektu.
- Notowania wizualnego.
Nauczyciel:
- Dokładnie planuje każda lekcję.
- Podchodzi do lekcji twórczo.
- Świadomie modyfikuje swój warsztat pracy.
- Monitoruje przyrost wiedzy i umiejętności uczniów.
- Buduje atmosferę uczenia się.
- Wykorzystuje ocenianie kształtujące.
- Stosuje postawy, rutyny i narzędzia myślenia krytycznego.
- Rozwija kreatywność.
- Angażuje się w poszukiwanie nowych form, sposobów, metod nauczania.
- Współpracuje z nauczycielami pracującymi z OK zeszytem, stosującymi ocenianie kształtujące.
Szkoła:
- Wzrost osiągnięć uczniów odpowiednio do ich możliwości.
- Aktywna społeczność ucząca się.
- Poprawa jakości pracy szkoły w zakresie stosowania innowacyjnych rozwiązań.
- Poprawa jakości pracy szkoły w zakresie współpracy z rodzicami, którzy stają się autentycznymi partnerami nauczyciela.
- Realizacja priorytetów: rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów.
- Atrakcyjna oferta edukacyjna.
Rodzice:
- Obserwują postępy dziecka w nauce.
- Współpracują z nauczycielem podczas monitorowania pracy i ewaluacji.
- Zyskują możliwość pomocy dziecku wg wskazówek nauczyciela.
- Postrzegają OK zeszyt jako ważny element komunikacji na poziomie dziecknauczyciel – rodzic.
Magdalena Krawczyk
Inspiracja: blog polonistyczny: Okiem i piórem belferki oraz innowacja Marioli Kędzierskiej i Zofii Przystup.
Bibliografia:
- Sterna D. , Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014
- Sterna D., W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2018
- Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016
- https://sus.ceo.org.pl/
- mysleniekrytyczne.edu.pl/
- ceo.org.pl