Wsparcie uczniów w powrocie do szkół – materiały edukacyjne: https://drive.google.com/drive/folders/1QR3tdGsj52H3rRlQXpOTYHjo9AMJEWjz
INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z APLIKACJI MICROSOFT TEAMS
Wsparcie uczniów w powrocie do szkół – materiały edukacyjne: https://drive.google.com/drive/folders/1QR3tdGsj52H3rRlQXpOTYHjo9AMJEWjz
Drodzy Rodzie/Opiekunowie naszych uczniów!
przeszliśmy na nauczanie zdalne, a zatem musimy ponownie modyfikować większość naszych dotychczasowych działań. Aby kształcenie poza szkołą było efektywne przedstawiamy garść wskazówek, które, mamy nadzieję, ułatwią dzieciom samodzielną naukę w nowy sposób w domu, a Państwu pomogą to udźwignąć i zorganizować ją tak, aby pozostać rodzicem a nie stać się nauczycielem. Dla uczniów także przygotowaliśmy mini poradnik i prosimy abyście Państwo razem z dziećmi go przeczytali i omówili.
ZORGANIZOWANIE NAUKI W DOMU i MOTYWOWANIE DZIECKA
1. Spokojne miejsce do pracy
Jasne pomieszczenie, odpowiednio oświetlone miejsce pracy, biurko i miejsce siedzenia odpowiednio dopasowane do dziecka. Cisza – zadbaj o to aby domownicy w tym czasie nie hałasowali i nie przeszkadzali, ani nie odrywali ucznia od nauki. Wyłącz radio i telewizor, bo to rozprasza uwagę i przedłuża naukę. Zadbaj o to aby dziecko wyłączyło lub wyciszyło telefon komórkowy, a najlepiej zostawiło go w innym pokoju aby go nie kusił. Zapewnij dziecku korzystanie z komputera z dostępem do internetu.
2. Porządek
Miejsce nauki powinno być uporządkowane. Podręczniki, zeszyty czy zabawki, których dziecko nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka, a wyjęte tylko to co niezbędne. Ciągłe szukanie przyborów szkolnych i zeszytów powoduje sytuacje stresowe jeszcze przed odrabianiem lekcji.
Po skończonej nauce a przed zabawą ważne jest, aby dziecko uporządkowało biurko, odłożyło wszystkie przybory na swoje miejsce.
3. Właściwa pora
Wbrew powszechnym opiniom, to nie wczesna pora dnia jest najlepsza do nauki, lecz ta popołudniowo i wczesno wieczorna. Szczególnie gdy zależy nam na tym, by materiał zapamiętać na dłużej, godziny między 9. a 12. sprzyjają przyswajaniu wiedzy przez pamięć krótkotrwałą. Natomiast między godziną 16. a 19. przez długotrwałą.
Ustalcie razem z dzieckiem w jakich stałych godzinach będzie się codziennie uczyć.
4. Przerwy w trakcie nauki
Pierwsze pół godziny to najefektywniejszy czas nauki. Co 30-45 minut dziecko powinno robić przerwy od nauki. Lepiej kilka krótszych niż jedną dłuższą. W tym czasie niech zrobią coś co lubią, posłuchają muzyki, zjedzą coś, skorzystają z toalety, wykonają kilka ćwiczeń gimnastycznych, rozluźnią palce ręki piszącej, to czas aby odejść od komputera jeśli to przy nim akurat pracowało, warto wtedy zamknąć oczy i poruszać nimi w kształt ósemek.
5. Nauka samodzielnej pracy
Przed odrabianiem zadań, omówcie z dzieckiem, co ma do zrobienia. Niech samo przejrzy zeszyty i oceni w twojej obecności, czy sobie da radę z tym sam i czy będzie miało problem ze zrozumieniem zadania. Wyjaśnijcie niezrozumiałe polecenia i dajcie dziecku czas by samodzielnie podjęło wysiłek w nauce. Nie rozwiązujcie za dziecko zadania, ale dodawajcie mu odwagi i ukazujcie korzyści z samodzielnej pracy. Samodzielna praca uczy odpowiedzialności, a tym samym rozwija zdolność koncentracji i wytrwałość. Początkowo dziecko może robić dużo błędów, aby się nie poddawało dodajcie mu otuchy, zachęćcie do dalszej pracy i pokonania trudności. W ten sposób przyzwyczaja się, że nie wszystko od razu się udaje. Musi nauczyć się dokładania wysiłku, żeby dotrzeć do celu.
Nie ukazujcie, gdzie popełniło błąd, lepiej zakreślcie na zielono to wszystko, co dziecko zrobiło dobrze. Dzięki takiemu postępowaniu uczycie samokontroli i wytrwałości u dziecka. To wzmocni jego wiarę we własne możliwości.
6. Organizacja czasu pracy
Podpowiedzcie, pokażcie dziecku, że właściwa organizacja i planowanie usprawniają pracę, także naukę. Prowadzenie zeszytu zadań domowych czy terminarza ułatwi rozplanowanie nauki, powtórek do klasówek, sprawdzianów, oddawania prac domowych, referatów. Odznaczanie zrobionego materiału, pozwala weryfikować ilość czasu do realizacji pozostałych zobowiązań.
7. Systematyczność
Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je.
Dlatego warto ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem – niemal tak samo naturalnym jak mycie zębów. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat rzeczy, o których się uczyło.
8. Autorytety
Szukajcie Państwo autorytetów wokół dziecka, zwracajcie uwagę na jego zainteresowania i pokazujcie mu pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych i lubianych. Nie zapominajcie przy tym o sobie.
9. Motywowanie
Nie krytykujcie. Chwalcie i nagradzajcie – za systematyczność, starania i wkładany wysiłek, nie poddawanie się, samodzielność, sposób opowiadania i przekazywania wiadomości, wytrwałość w nauce, pomysłowość, wykazywaną ciekawość, no i za efekty także. System edukacji też używa stopni za naukę.
Na co dzień wystarczą ustne pochwały, miłe słowo doceniające trud szkolny. Za opanowanie dużej partii materiału, można umówić się z dzieckiem na akceptowaną dla każdej strony nagrodę. Jeśli sięgacie po konsekwencje, to tylko gdy złe wyniki w nauce są efektem lenistwa a nie braku zrozumienia tematu.
Dla dziecka nie ma nic gorszego niż wyśmiewanie jego niepowodzeń. Podcinamy mu wtedy skrzydła i obniżamy poczucie własnej wartości. Zamiast naśmiewać się czy wytykać błędy i niedociągnięcia, warto mu pomóc je przezwyciężać.
Ponadto… a może przede wszystkim...
Wyjaśnijcie Państwo dziecku, że czas jaki dotąd przeznaczony był na lekcje w szkole teraz trzeba przenieść na warunki domowe. Jeśli na przykład w poniedziałek w planie było 5 lekcji – mniej więcej tyle samo czasu należy poświęć na naukę , powtarzanie itp. w domu. Pomóżcie dziecku zaplanować i zorganizować ten czas.
Rytm dnia
Pomocne będzie także ustalenie i zachowanie rytmu dnia. Wstawanie o jednej porze. Toaleta poranna, śniadanie, ubranie się. Nie zgadzajcie się Państwo na wylegiwanie się dziecka w piżamie przed telewizorem lub komórką do południa, bądź zasypianie o północy i spanie do późna. Wyznaczcie czas na naukę, zabawę, kontakty z rówieśnikami przez telefon, komputer (pamiętajcie, ze teraz nikt, także dzieci, nie organizuje spotkań towarzyskich), wspólny czas w gronie rodziny/domowników poświęcony na rozmowy, oglądanie filmów czy programów, gry, wspólne gotowanie i posiłki.
Trzymajcie się ustaleń i pilnujcie przestrzegania wyznaczonych godzin zwłaszcza nauki przez Wasze dziecko.
A w weekend… odpoczywajcie. Cieszcie się sobą, bliskością, wolnym czasem.
Najważniejsze informacja dla rodziców uczniów o prowadzeniu nauki zdalnej
1. W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych w klasach 4-8 realizujemy zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - tzw. zdalne nauczanie.
2. Szczegółowe zasady zdalnego nauczania będą pojawiać się na stronie szkoły w zakładce NAUKA ZDALNA
3. Zdalne nauczanie odbywa się głównie w formie lekcji on-line przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia wykonywanych w domu.
4. Zdalne nauczanie odbywa się z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej uczniów z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych. Zadania domowe pojawiać się będą tylko wtedy, jeśli to konieczne celem utrwalenia materiału z lekcji. Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do realizacji zadaniami przez poszczególnych nauczycieli przedmiotów oraz nadmierne obciążenie pracą przed monitorem komputera.
5. Zajęcia oraz godziny konsultacji z nauczycielem dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z tygodniowym planem lekcji.
6. Zajęcia on-line będą odbywać się w klasach 4-8 z wykorzystaniem znanych uczniom platform umożliwiających zdalne nauczanie, takich jak zoom https://zoom.us/ oraz Office 365 https://www.office.com/ W zakładce Dla Ucznia i Rodzica oraz NAUKA ZDALNA umieszczone są szczegółowe instrukcje.
7. Zgodnie z § 1a rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć trwa 45 minut, ale nie krócej niż 30 minut. Decyzję o skróceniu zajęć do 30 minut podejmuje w uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący zajęcia biorąc pod uwagę możliowści psychofizyczne uczniów.
8. Zadania, w tym linki i hasła do lekcji zoom zostaną przesłane przez nauczycieli za pomocą platformy Office 365 (Teams). Link do logowania: https://www.office.com/ Każdy uczeń otrzymał login i utworzył swoje hasło. Jeśli pojawi się problem z odtworzeniem hasła do Office 365, proszę skontaktować się z nauczycielem informatyki lub panią pedagog za pomocą e-dziennika - hasło zostanie zresetowane.
9. W klasach 1-3 zajęcia będą realizowane głównie przez informowanie rodziców za pomocą e-dziennika o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia. Możliwe są zajęcia online. Korzystanie z platformy Office 365 nie jest obowiązkowe, niemniej zaleca się stopniowe oswajanie z platformą, która ułatwia nauczanie zdalne.
10. Jeżeli w planie zajęć w e-dzienniku pojawi się wpis OKIENKO DLA UCZNIÓW lub UCZNIOWIE PRZYCHODZĄ PÓZNIEJ lub UCZNIOWIE ZWOLNIENI DO DOMU oznacza to, że nauczyciel prowadzący zajęcia jest nieobecny i zajęcia nie odbędą się. Jjest to czas wolny dla ucznia.
11. Kontakt z wychowawcami, nauczycielami oraz dyrekcją szkoły odbywa się za pomocą e-dziennika: https://uonetplus.vulcan.net.pl/gminapokoj. Można również dzwonić pod numer tel. 774693107, lub kontaktować się mailowo pspp@poczta.fm
12. We wszystkich sprawach rodzice są proszeni o kontaktowanie się w pierwszej kolejności z wychowawcami za pomocą e-dziennika lub inny ustalony wspólnie sposób.
13. Zachęcamy do korzystania z konsultacji online z nauczycielami. Grafik konsultacji dostępny jest na stronie szkoły w zakładce Dla Ucznia i Rodzica. Konsultacje odbywają się po wcześniejszym przynajmniej jednodniowym zgłoszeniu. Należy wcześniej zgłaszanie nauczycielom chęci udziału w konsultacjach za pomocą e-dziennika – przynajmniej dzień wcześniej.
REGULAMIN LEKCJI ONLINE
PRZED LEKCJĄ:
1. Upewnij się, że łączysz się z właściwą platformą do prowadzenia lekcji on-line w sposób prawidłowy i niepociągający za sobą dodatkowych kosztów – poproś rodzica, by sprawdził, czy nie dokonujesz połączenia telefonicznego, które jest dodatkowo płatne.
2. Do zainstalowania aplikacji na komputerze użyj oficjalnej strony zoom https://zoom.us/ oraz Office 365 https://www.office.com/ W przypadku urządzeń mobilnych wybierz oficjalny sklep - Google Play lub App Store; Instrukcje znajdują się na stronie szkoły w zakładce NAUKA ZDALNA.
3. Przed każdymi zajęciami wyłącz wszystko, co może rozproszyć Cię podczas lekcji – seriale, gry, czaty, itp.
4. Rozpoczynaj zajęcia punktualnie o ustalonej w planie lekcji godzinie. Sprawdź, czy pamiętasz kod i hasło dostępu do lekcji. Jeśli nie, sprawdź kalendarz w Teamsach. Możesz również poprosić rodziców – sprawdzą w e-dzienniku.
5. Linki do lekcji on-line lub dostęp do poszczególnych klas otrzymujesz indywidulanie. Nie udostępniaj ich, zwłaszcza publicznie np. na platformach typy Facebook, Messenger, WhatsApp, czy Twitter.
6. Przed lekcją sprawdź czy masz podręcznik do zajęć, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania oraz inne materiały, o które poprosił nauczyciel.
7. Ustaw kamerę w taki sposób, aby nie obejmowała zbyt dużego obszaru, wydziel stanowisko pracy w taki sposób, by w zasięgu kamery nie pozostawały osoby trzecie lub zbędne przestrzenie, zbędne przedmioty - przed rozpoczęciem lekcji on-line sprawdź, co jest widoczne w "oku kamery", uprzedź domowników o tym, że będziesz prowadzić lekcje on-line i poproś, aby nie wchodzili w obszar dostępny dla kamery.
8. Używanie kamer podczas lekcji pomaga budować relacje oraz poczucie bezpieczeństwa – dzięki temu wiemy, kto jest po drugiej stronie.
PODCZAS LEKCJI:
9. Podczas lekcji zabieraj głos tylko wtedy, gdy prowadzący lekcję udzieli Ci głosu. Zgłaszamy chęć zabrania głosu podnosząc wirtualną rękę.
10. W lekcji on-line zidentyfikuj się przy pomocy swojego imienia i nazwiska lub imienia i pierwszej litery nazwiska (nie wolno używać pseudonimów).
11. Podczas lekcji nie używaj prywatnych czatów, chyba że pozwoli na to nauczyciel.
12. Nie wyłączaj mikrofonów innych uczniów, nie komentuj w sposób lekceważący wypowiedzi innych, nie zakłócaj toku lekcji. Niewłaściwe zachowanie będzie odnotowywane przez wpisanie uwagi negatywnej do e-dziennika. Postawa i zachowanie w czasie lekcji online będą elementem oceny zachowania.
13. Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać. Złamanie tej zasady może wiązać się z konsekwencjami prawnymi. W przypadku nagrania lekcji online bez zgody i wiedzy uczestników zajęć, zostaną podjęte działania wyjaśniające dotyczące naruszenia ochrony danych osobowych.
14. Stanowisko pracy:
1) usiądź wygodnie, najlepiej pracuj przy biurku i siedź tak, aby uniknąć wad postawy.
2) poproś domowników o nieprzeszkadzanie w lekcji. Jeśli możesz, zamknij drzwi i okna, załóż słuchawki na uszy po to, żeby lepiej słyszeć, co dzieje się podczas zajęć. Po każdej lekcji wietrz pokój, przejdź się, zrób kilka ćwiczeń rozciągających.
15. Staraj się pracować samodzielnie, nie proś o rozwiazywanie zadań przez rodziców czy bliskich. Uczmy się uczciwości i samodzielności.
16. Pamiętaj: każdy jest inny. Okaż zrozumienie dla kolegów i koleżanek, którzy nie zachowują się tak jak Ty. Jeśli ktoś będzie uporczywie przeszkadzał Ci w zajęciach, zgłoś to nauczycielowi.
PO LEKCJI:
17. Zasady postepowania po zakończeniu lekcji on-line:
1) po zakończonej lekcji wyłącz mikrofon i kamerę,
2) upewnij się, że spotkanie on-line jest zakończone, a aplikacja do lekcji on-line zamknięta,
3) sprawdź, czy program do wideolekcji nie działa w tle.
Jeśli uważasz, że w regulaminie powinny znaleźć się jeszcze rzeczy, które są wg Ciebie ważne i konieczne,
daj nam znać. Postaramy się pomóc.
Powodzenia!